Wednesday, October 13, 2010

9 Jalan maut

Grand Trunk Road (India)
 Dibina oleh Maharaja Pashto Sher Shah Suri pada abad ke-16, India Grand Trunk Road (juga dikenali sebagai GT) merangkumi lebih daripada 1,500 batu dari Bangladesh timur ke Pakistan barat, merupakan salah satu jalan utama di seluruh benua India . Selama bertahun-tahun, telah berfungsi dgn baik sebagai laluan perdagangan utama.

GT dianggap berbahaya bukan kerana berisiko tinggi atau keadaan jalan yang menyedihkan, tetapi kerana kesesakan lalu lintas. Lori, bas, basikal, pejalan kaki, dan binatang telah mengubah bahagian jalan ini sangat sibuk dan mrbahaya. Jika anda bercadang untuk memandu di sini, anda prlu mmndu dgn pnuh waspada .


Gambar: oleh Git Beardy

San Isidro de General – Cartago (Costa Rica)

                                                                     Jalan di Amerika mempunyai banyak jln yg mengundng bahaya, tapi jalan lama yang melewati pergununganCosta Rica untuk menyambung San Isidro de general dan Cartago sangat berbahaya.




Jln yg dikenali sebagai Cerro de la Muerte, atau Gunung Kematian dengan bnyak lubang di jln, curam,kawasan sempit, dan brkabus. Jalan ini brketinggian(13,000 kaki) juga boleh menyebabkan penyakit ketinggian, y di sebabkan tkanan tinggi,.

Selain bahaya, anda juga akan brhadapan dgn pemandu bas tempatan dan pemandu lori, yang cenderung untuk mmndu dgn sangat agresif dan tidak bertanggung jawab. Mujurlah, jalan berturap baru antara Quepos dan Dominical baru-baru ini telah selesai, yang akan memberikan alternatif kpd pelancong drpd melalui laluan Gunung Kematian.


Sichuan – Tibet Highway (China)

Merangkumi sekitar 1,500 batu antara Chengdu di timur dan Lhasa (Tibet) di sebelah barat, menawarkan pilihan antara pusat utara atau selatan. Kedua-dua pilihan mmberikan pemandangan yang indah, puncak gunung yang sangat besar, tarikan budaya dan sejarah yg pelbagai, dan sungai terkenal. Berketinggian  20.000 kaki.
Seperti jalan lain yang memotong pergunungan, Sichuan - Tibet Highway brhadapan dgn tanah longsor, batu jatuh, dan keadaan cuaca ekstrim yang dapat menutup jalan selama sebulan pada suatu masa. Tambah teruk lagi dgn pmandu mngalami penyakit ketinggian dgn tekanan tinggi, dan anda boleh mendapati diri anda dalam keadaan memandu dgn tidak selamat. 



Skippers Road (New Zealand)





Pada tahun 1862, beberapa gembala menemui emas di Sungai Shotover berhampiran Queenstown, New Zealand, sehingga mencetuskan demam emas. Hal ini  mewujudkan jalan untuk tujuan ke kawasn emas, dan hasilnya adalah Skipper Road, sempit, berbelok-belok, dan sngat berbahaya sehingga brliku-liku untuk sekitar 16 ½ batu melalui Skipper Canyon.
Skipper Jalan mngambil masa 22 tahun untuk di siapkan, dan tidak terlihat jauh berbeza hari ini daripada ketika pertama kali diciptakan. Di kebanyakan tempat itu terlalu sempit untuk kenderaan untuk melewati satu sama lain, tidak ada pagar dan brgaung.


perlu diingat bahawa syarikat penyewaan kereta mungkin tidak akan membolehkan anda untuk menerokai Skipper road dengan kenderaan mereka.

Halsema Highway (Philippines)



Terletak di pulau Luzon, Halsema highway melalui Cordillera Central Valley di Filipina dari Baguio ke Bontoc dan lebih jauh dgn Tabuk dan Tuguegarao. Mngalami Tanah longsor dan batu jatuh, seringkali pemndu terdampar untuk jangka masa yang lama. Banyak bahagian jalan masih berturap, Bnyak jalan bergaung yang cukup tinggi untuk membunuh anda.Gambar: http://www.dirjournal.com




Patiopoulo – Perdikaki Road (Greece)





Di daerah pergunungan Agrafa Greek, laluan menghubungkan Patiopoulo dan Perdikaki adalah contoh jalan yang mengerikan dn memerlukan perhatian dri kerajaan greece. Lubang spnjng jln, licin dgn batu kerikil melemahkan kawalan pemandu serta gangguan dari lalu lintas yang padat, pejalan kaki, dan ternakan melintas mencipta bahaya tambahan. Banyak bahagian yang sangat curam dan sempit, mmrlukan pmnduan y cukup barhati-hati..Tapi ada kegilaan lebih trlihat di sini - jalan brgaung tidak hanya satu, tetapi di kedua-dua sisi. Dan tidak ada halangan.


Luxor – al – Hurghada Road (Egypt)


Luxor (lokasi kota kuno Thebes) dengan bandar resort Mesir Laut Merah Hurghada sudah berturap, ditandai, dan nmpaknya cukup aman. Namun, usaha pengganas untuk merosakkan industri pelancongan, dan mnjadi punca ketakutan menukar laluan ini menjadi mimpi buruk utama.
Serangan pengganas di sepanjang jalan ini cukup berbahaya, tapi apa yang kadang-kadang membuatnya lebih buruk adalah kenyataan bahawa kebanyakan orang yang memandu pada waktu malam hari tidak menggunakan lampu kerana takut mengumumkan khadiran mereka trhadap pnjenayah di kawasan trsebut. Ya, boleh menjadi cara yang bagus untuk mengelakkan musuh yang tak terlihat, tetapi juga mengundang bencana lain  bila tak trlihat sesama sndiri.



Fairy Meadows Road (Pakistan)

Ketinggian 26.660-kaki dri dasar Pakistan Nanga Parbat, Fairy Meadows adalah tmpat lawatan yang indah untuk jurugambar, dan pendaki gunung yang ingin mendapatkan lebih dekat ke puncak besar dan menikmati pemandangan. Untuk ke Fairy Meadows, bagaimanapun, tidak seperti pengalaman yang menarik dgn jalan kerikil yang tidak stabil dgn keadaan bukit-bukit yg tandus.
Dari jambatan Raikot  ke desa Tato, 'jalan' ini menawarkan semua ciri-ciri pengendali kereta yg gilakan jalan pnuh cabaran, sempit, tak berturap, curam, dan tentu saja tidak ada pagar untuk mengelakkan Jeep anda dari jatuh ke dalam jurang gaung. 





Old Yungas Road (Bolivia)

Jalan paling berbahaya old  Yungas Road, yang brliku-liku sekitar 40 batu antara ibu kota La Paz dan bandar Coroico di kawasan-kawasan hutan Yungas. Jika jalan lain nampak berisiko, old yungas road tidak lebih dari sebuah misi bunuh diri.
Dibina pada tahun 1930 oleh Paraguay di siapkn scara pksa oleh tawanan perang, Jalan Yungas adalah jln utama dari La Paz ke kawasan hutan hujan Amazon utara Bolivia. 12,000 kaki ketinggian secara keseluruhan, jalan ini sangat sempit, mngalami tanah runtuh dan kabus, menawarkan perlindungan dari tebing curam yang jatuh lurus ke bawah untuk beberapa ribu kaki. Sebelum laluan yang moden dan selamat telah siap pada tahun 2006, 100-200 kematian berlaku setiap tahun, dan pinggir jalan saat ini penuh dengan tnda salib sbgai kenangan.
Ada
syarikat di La Paz yang menawarkan pelancongan basikal ekstrim di Jalan Yungas bagi mreka yg sukakan cabaran. Jika anda suka menggoda kematian, maka ini adalah jalan untuk anda.











No comments:

Post a Comment

Vaccine covid-19 berjaya dihasilkan

  Rusia dakwa berjaya hasilkan vaksin Covid-19 Moscow: Rusia mendakwa menjadi negara pertama berjaya menghasilkan vaksin Covid-19 dan menama...