Monday, October 11, 2010

Apakah handphone pertama di dunia?

Analog Motorola DynaTAC 8000X

 AMPS adalah teknologi bimbit generasi pertama yang menggunakan frekuensi yang berasingan, atau "saluran", untuk setiap perbualan (lihat FDMA). Oleh kerana itu diperlukan bandwidth yang cukup untuk sejumlah besar pengguna. Secara umum, AMPS sangat mirip dengan "0G" Mobile Peningkatan perkhidmatan telefon, tetapi menggunakan kuasa pengkomputeran jauh lebih dalam untuk memilih frekuensi.
               Advanced Mobile Phone System (AMPS) adalah telefon analog standard sistem khidmat yang dibangunkan oleh Bell Labs, dan secara rasmi diperkenalkan di Amerika pada tahun 1983, Israel pada tahun 1986, dan Australia pada tahun 1987. Merupakan telifon utama beranalog dengan sistem telefon bimbit di Amerika Utara (dan tempatan yang lain) melalui tahun 1980 hingga 2000. Pada Februari 18 Disember 2008, operator di Amerika Syarikat tidak lagi diperlukan untuk menyokong AMPS dan syarikat seperti AT & T dan Verizon telah dihentikan perkhidmatan ini secara kekal. AMPS dihentikan di Australia pada bulan September 2000.

No comments:

Post a Comment

Vaccine covid-19 berjaya dihasilkan

  Rusia dakwa berjaya hasilkan vaksin Covid-19 Moscow: Rusia mendakwa menjadi negara pertama berjaya menghasilkan vaksin Covid-19 dan menama...