Wednesday, July 29, 2020

Pulau Bungin Di Sunbawa antara pulau yang terpadat didunia

Tiada pohon yang tumbuh di Pulau Bungin, menyebabkan kambing hanya makan kertas
kepadatan rumah menyebabkan tiada pohon sedikitpun yang hidup di
Pulau Bungin
Pulau Bungin merupakan sebuah pulau terpencil yang terletak di lepas Laut Bali dan secara administratif merupakan salah-satu desa di Kec. AlasKab. Sumbawa, provinsi Nusa Tenggara Barat, Indonesia. Pulau ini berada 70 kilometer arah barat dari pusat kecamatan Sumbawa Besar. Dari daratan utama, Pulau Bungin dapat dijangkau menggunakan perahu motor maupun sebuah jalan buatan. Desa Pulau Bungin ini disebut sebagai pulau yang terpadat di dunia.[1] Pulau kecil ini dihuni oleh penduduk dari suku Bajo yang berasal dari Sulawesi Selatan. Hampir tidak dijumpai lahan yang kosong di pulau ini. Setiap tahun pulau yang sangat padat ini terus bertambah luasnya karena adanya reklamasi untuk menampung penambahan keluarga yang baru menikah. Rata-rata di setiap tahunnya, bertambah 100 buah rumah baru di Pulau Bungin.


sumber Dari Wikipedia bahasa Indonesi


Batu karang yang sudah mati dikompol bagi membangun rumah disitu.

Bagi membangun rumah di Pulau Bungin, tidak perlu membeli tanah, hanya perlu kompolkan batu karang di suatu tmpat di dalam air dan bina rumah disitu.






No comments:

Post a Comment

Vaccine covid-19 berjaya dihasilkan

  Rusia dakwa berjaya hasilkan vaksin Covid-19 Moscow: Rusia mendakwa menjadi negara pertama berjaya menghasilkan vaksin Covid-19 dan menama...