Jenis-jenis hantu yang ku tahu..

Mari kita mngenal jenis2 hantu di malam hari ini...Ada pelbagai jenis hantu atau makhluk yang dianggap hantu puaka ini. Munsyi Abdullah dalam Hikayat Pelayaran Abdullah telah lama mempertikaikan kepercayaan karut orang Melayu ini.

Antara jenis-jenis kelompok hantu-hantu ini adalah : 

01. Pontianak - wanita berpakaian serba putih berambut panjang puntianak (Pompuan mati anak)
02. Polong - berbentuk bebola api yg terbang.
03. Toyol – hantu kanak-kanak bogel yang digunakan untuk mencuri.
04. Pelesit – hantu perempuan yang dipelihara sebagai suruhan .
05. Hantu air – tinggal di dalam air ( sungai, paya atau tasik ) .biasa kacau org mancing ikan.

06. Hantu raya – hantu lelaki, dipelihara dan dipelihara sebagai suruhan.
07. Hantu bungkus - makhluk ghaib yang berbungkus dalam kain kafan.
08. Langsuir – hantu perempuan yang suka berterbangan dan mengilai.
09. Bota - makhluk besar hodoh menjelma dari dalam tanah.
10. Bajang - makhluk aneh tak tau camne rupanya..
11. Bunian (Kerajaan, Penghulu, Puteri) - Kacukan Jin & Manusia . Emm, leh pulak genetik manusia kacuk dgn jin ni..
12. Hantu Jepun - hantu org jepun masa kdtangan jepun di tanah melayu dulu..
13. Hantu bukit -Penunggu bukit la ni..
14. Hantu kubur -emm bkn ke kaki ngangkung?
15. Pari-pari / Hantu Pari - Gelaran lain bagi Orang Bunian
16. Hantu punjut - bukan sup bunjut ke..amik dri nme hantu ni..
17. Jerangkung - jerangkung dalam almari..itu lagu wings..
18. Hantu laut - mcm hntu kapten hook la kiranya..
19. Hantu Tinggi / Hantu Galah - Hantu yang setinggi pokok kelapa
20. Jin Tanah - mambang tnah..
21. Hantu Keramat - tak dpt knal pasti..
22. Hantu Kum-Kum -tak dpt knalpasti..
23. Hantu Bungkus - mcm pocong lbh kurang..
24. Orang minyak - Manusia biasa yang mengamalkan Ilmu Hitam
25. Penanggalan / Penanggal – Kepala yg terbang bersama organ perut
26. Pocong
27. Puaka
28. Hantu bidai
29. Hantu kopek
30. Hantu Tetek
31. Harimau Jadian - Jelmaan Jin atau Manusia yang berilmu
32. Jembalang tanah
33. Hantu tengelong / tengelung / tanglung - sama spt penanggal
34. Kuntilanak - Gelaran Pontianak di Indonesia



emm..hantu omputeh apa nme pulak? yg aku tau..drakula ..hantu cina? hantu jepun? emm..yg pasti ape nma pun..hantu is syaitan yg mahu mnyesatkan anak cucu adam..

1 comment:

  1. Salam.. Nak nyampuk bole? Yg sy tau la kan, bajang tu yg suke buat lebam2 kat kaki kite.. huhu.. org minyak lak mcm hantu gile seks jer.. asyik rogol anak dara je.. haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...